تبلیغات
ابواب معرفت - شاگردان امام صادق 2/2
 
ابواب معرفت
مردان خدا پرده پندار دریدند یعنی همه جا غیر خدا یار ندیدند
درباره وبلاگ


وبلاگ شخصی علی نیکی
کپی از مقالات بدون ذکر وبلاگ شرعا جایز نمی باشد

09166309661
09356731188
الإمامُ الحسینُ علیه السلام - فی الدُّعاءِ - :

إلهی تَرَدُّدی فی‏الآثارِ یُوجِبُ بُعدَ المَزارِ ،

فاجمَعْنی عَلَیكَ بِخِدمَةٍ تُوصِلُنی إلَیكَ ،

كَیفَ یُستَدَلُّ عَلَیكَ بِما هُوَ فی وُجودِهِ مُفتَقِرٌ إلَیكَ ؟!

أیَكونُ لِغَیرِكَ مِنَ الظُّهورِ ما لَیسَ لَكَ حتّى‏ یَكونَ هُوَالمُظهِرَ لَكَ ؟!

متى‏ غِبتَ حتّى‏ تَحتاجَ إلى‏ دَلیلٍ یَدُلُّ عَلَیكَ ؟!

... بِكَ أستَدِلُّ عَلَیكَ فَاهْدِنی بِنورِكَ إلَیكَ .

بارخدایا! سر گرم شدنم به نشانه‏ها و آثار ، موجب دورى دیدار (تو) مى‏شود ،

پس تمام قواى مرا متوجه خدمتى كن كه مرا به تو برساند .

چیزى كه خود در هستى‏اش نیازمند توست ، چگونه مى‏تواند دلیل و رهنماى به سوى تو باشد ؟

آیا جز تو ، ظاهر و آشكارند و تو (ظاهر) نیستى ؟ تا این كه آنان نشانگر و آشكار كننده تو باشند ؟

كِى غایب بود‌ه‏اى ، تا نیاز داشته باشى ، رهنمایى به سوى تو راهنمایى كند ؟

... به واسطه توست كه ره به تو مى‏برم ؛ پس ، با نور خود مرا به سوى خودت رهنمون ساز .

مدیر وبلاگ : علی نیکی
نویسندگان
چهارشنبه 29 شهریور 1391

 

زکریا بن آدم

راویان نور از آن نظر که انسانهایی غیرمعصوم، ولی بلندمرتبه‏اند و از آن‏رو که در محضر ائمه(ع) تربیت‏یافته و اعمال و رفتارشان در دیدگاه امامان مورد نقد و بررسی قرار می‏گرفته‏است، می‏توانند معلمانی نیکو برای ره‏جویان حقیقت‏باشند و راه و رسم «مسلمان زیستن‏» را نشان‏دهند.

با راویان نور

زکریابن آدم یکی از هزاران پروانه عاشقی بود که نامش در شمار یاران و اصحاب امام صادق(ع) به چشم می‏خورد. شیخ‏طوسی ضمن شمردن حدود ۳۳۰۰نفر از راویان و اصحاب آن امام همام، از زکریای اشعری نام‏برده، ایشان را معرفی می‏کند (۱۸) . گرچه در متون حدیث، روایتی بدون واسطه از صادق آل‏محمد، و از طریق زکریابن آدم نقل یافت نشده‏است اما وی احادیثی را از زبان نزدیکترین یاران آن حضرت همچون داوود رقی، عبدالله کاهلی و اسحاق‏بن عبدالله اشعری نقل کرده‏است.

پس از امام صادق(ع)، هفتمین پیشوای شیعیان - امام‏موسی‏بن جعفر(ع) - جانشین پدر گرامی گردید و حدود سی‏وپنج‏سال امامت و رهبری مسلمانان را بر عهده داشت. آن امام همام در دوران پرفراز و نشیب امامت‏خویش رنج‏بسیار کشید. گرچه دسیسه‏های شیطانی و فتنه‏های عباسیان موجب گردید تا آن سرچشمه نور مدت بسیاری را در زندان سپری‏کند اما آن حضرت در بوستان ولایت غنچه‏های بسیاری را پرورش‏داد و راویان بیشماری در محضر نورانی‏اش دانش دین آموختند.

ابن‏شهر آشوب مازندرانی، پس از معرفی زکریابن آدم اشعری، وی را از اصحاب امام کاظم(ع) برشمرده، می‏نویسد; او دارای کتابی در حدیث است و مسائلی را از آن امام سؤال کرده‏است. (۱۹)

علامه شوشتری نیز می‏گوید: شیخ‏طوسی زکریابن آدم را از اصحاب امام‏صادق، امام‏کاظم و امام رضا(علیهم‏السلام) می‏داند. (۲۰) یکی از پژوهشگران در کتاب خویش، روایات نقل‏شده از سوی زکریای اشعری به نقل از امام کاظم(ع) را گردآوری کرده و ایشان را از اصحاب آن حضرت برشمرده‏است. (۲۱) البته در هیچ‏یک از آن روایات، نامی با صراحت از امام کاظم(ع) نیامده و تنها با کنیه «ابوالحسن‏» (۲۲) ذکر شده‏است. البته زکریای اشعری از طریق برخی از یاران نزدیک آن حضرت همچون علی‏بن عبدالله هاشمی، روایاتی را از آن امام نقل کرده‏است که در آن نام امام کاظم(ع) به صراحت‏برده شده‏است. (۲۳)

دوران زرین

در سال‏۱۸۳ق، امام رضا(ع) سکاندار کشتی هدایت و ولایت گردید، دوران امامت‏بیست‏ساله آن سلاله پاک مصادف با مشکلات فراوانی بود. در همین دوران بود که توفانهای شدیدی گلستان باصفای شیعیان را در معرض آسیبهای خطرناکی قرارداد. پیدایش فرقه‏هایی از قبیل «غلات‏» و «مفوضه‏» بخشی از این توفانها بود. «واقفیه‏» نام گروهی دیگر بود که چون ابری سیاه در آسمان تشیع پدیدارگشت و با زمزمه‏های شوم خود، جمعی از ساده‏دلان را با خود همراه‏ساخت. واقفیان چنین می‏پنداشتند که امام کاظم(ع) رحلت‏نکرده بلکه همانند عیسی‏بن مریم زنده است ولی از نظرها پنهان شده‏است. آنان می‏گفتند آخرین امام ما، موسی‏بن جعفر است و پس از وی امامی دیگر نخواهیم داشت. (۲۴)

آنان از این طریق امامت «علی‏بن موسی الرضا(ع)» را منکرشده و با پراکندن غبار، موجی از شک و دودلی در میان شیعیان ایجادکردند. در این اوضاع و احوال بحرانی تنها کسانی استوار و ثابت‏قدم ایستادند که ایمانی عاشقانه به ائمه معصومین(ع) داشتند. زکریای اشعری در این دوران توانست در منطقه قم، با هرگونه کجروی و انحراف اعتقادی مبارزه‏کرده و جامعه را از آن بلای خانمان‏سوز درامان نگهدارد، زکریابن آدم به نقل از استادش - داوود رقی - حدیثی را درباره امامت امام رضا(ع) نقل کرده‏است (۲۵) که خود بهترین دلیل بر موضعگیری سیاسی و اعتقادی آن ستاره اشعری است.

پرچمدار وکالت

گسترش مناطق شیعه‏نشین و لزوم تغذیه فکری و فرهنگی آنان از یک‏سو و سامان‏بخشیدن و ایجاد انسجام میان عاشقان امامت از سوی دیگر، امام رضا(ع) را بر آن داشت تا با ترتیب‏دادن برنامه منسجمی، جوابگوی نیازهای شیعیان در همه مناطق و شهرها و کشورها گردد.

کنترل شدید و ایجاد فضای اختناق از سوی عباسیان نسبت‏به ارتباطات و فعالیت‏های فرهنگی و سیاسی امامان شیعه، نیاز به آن برنامه را دوچندان می‏کرد. برنامه‏ای که تامین‏کننده این نیازمندی حیاتی بود شبکه ارتباطی «وکالت‏» بود.

وکلاء و نمایندگان کسانی بودند که از سوی امام رضا(ع) و سپس امام جواد(ع) و امام هادی(ع) برگزیده‏شده وظیفه بسیار حساس وکالت را بر عهده داشتند. پاسخگویی به سؤالات مذهبی و فقهی، توضیح و بیان مسائل اعتقادی، انجام امور مالی از قبیل دریافت‏حقوق شرعی از شیعیان و رساندن آن به امام(ع) برای تثبیت موقعیت‏سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شیعیان از عمده‏ترین وظایف این رادمردان بود. (۲۶)

صفحات تاریخ تشیع، نام بسیاری از آن رهروان نور را به خاطر سپرده که این نوشتار در پی معرفی یکی از آنهاست.

فقیه ژرف‏اندیش تشیع - شیخ‏طوسی - در کتاب خویش، پس از معرفی و تمجید فراوان از زکریای قمی درباره‏اش می‏نویسد:

«کان زکریابن آدم ممن تولی (۲۹) لهم(ع)» (۲۸) .

یعنی: زکریابن آدم در زمره کسانی بود که متولی و عهده‏دار امور ائمه معصومین(علیهم‏السلام) بودند. بیقین کسانی توان رسیدن به قله رفیع وکالت را داشته‏اند که از یک‏سو توشه علمی و معنوی لازم و از سوی دیگر محبوبیت عمومی و اجتماعی نزد مردم را داشته و مهمتر از آن دو مورد اطمینان و اعتماد امام عصر خویش قرار گرفته‏باشند. و بدین‏سان زکریا نماینده امام‏رضا و امام جواد(علیهماالسلام) در قم بود. (۲۹)

زیباترین لقب

علی‏بن مسیب همدانی که از اصحاب و یاران امام رضا(ع) شناخته شده فردی مورد اطمینان و اعتماد راوی‏شناسان تیزبین است. (۳۰) او درباره استادش - زکریای اشعری- و چگونگی ارتباطش با زکریا داستان زیر را نقل کرده‏است:

روزی به آستان رضای آل‏محمد(ص) علی‏بن موسی الرضا، رفته عرض‏کردم; من راهم دور است و به علت دوری مسافت نمی‏توانم همیشه به حضورتان برسم و مسائل دینی خود را از شما دریافت‏کنم. بنابراین مسائل فقهی و مبانی اعتقادی و دینی خود را از چه کسی سؤال‏کنم؟

امام رضا(ع) در جواب فرمود:

«من زکریابن آدم القمی، المامون علی الدین والدنیا» (۳۱) .

یعنی: راهنمایهای دینی را از زکریابن آدم بیاموز که در امور دین و دنیا امین و مورد اعتماد است. این فرمایش پرارج یکی از بهترین اسناد افتخار و عظمت‏ستاره تابناک اشعریان است امام رضا(ع) در این کلام ارزشمند، وکیل امین خویش را به بهترین شیوه ستوده و نه‏تنها در امور مذهبی و دینی، بلکه در مسائل دنیوی و اجتماعی مردمان آن عصر، به وی درجه و اعتباری ویژه بخشیده‏است چه اینکه‏امین‏بودن در این‏گونه امور، لباسی است که تنها بر قامت پارسایان و بندگان صالح خداوند، راست می‏آید. علی‏بن مسیب همدانی در ادامه داستانش می‏افزاید:

پس از آنکه از خدمت امام رضا(ع) برگشتم، به قم رفته، در سرای بی‏ریای زکریا حاضرشده و راهنماییهای لازم را از او فراگرفتم.

دفع‏کننده عذاب

فرزانه نیک‏اندیش و کارگزار امین رضوی همواره در راه ارشاد و هدایت مردم تلاشی مستمر داشت موقعیت اجتماعی و مقام معنوی وی، زکریا را بر آن می‏داشت تا نسبت‏به روابط و مسائل روزمره زندگی مردمان جامعه خویش، نگاهی حساستر داشته‏باشد همین حساسیت ویژه و نیز لطافت معنوی و روحی او موجب‏گردید تا نسبت‏به برخی مسائل اندوهناک شده و آزار بیند.

زکریای اشعری که گویا از وجود برخی مسائل در میان مردم اندوهگین شده‏بود، روزی برای کسب اجازه; خدمت امام رضا(ع) رسیده عرض می‏کند:

«انی ارید الخروج عن اهل‏بیتی فقد کثر السفهاء فیهم‏» من قصددارم از میان خاندان و اهل قم بیرون‏رفته، آنان را ترک گویم چه اینکه نادانها در میان ایشان زیاد شده‏اند.

امام رضا(ع) در پاسخ یار باوفای خویش فرمود:

«لاتفعل فان اهل قم یدفع عنهم بک کما یدفع عن اهل بغداد بابی‏الحسن الکاظم‏علیه‏السلام (۳۲) یعنی: ای زکریا این کار را نکن و از قم مهاجرت‏ننما، زیرا خداوند به واسطه وجود تو بلا و عذاب را از خاندان تو و اهل قم دفع‏می‏کند چنانچه به وجود پدرم امام کاظم(ع) شر و بلا را از اهل بغداد دور ساخته‏است.

امام رضا(ع) در این حدیث گهربار، زکریای اشعری را با پدر بزرگوار خویش - امام کاظم(ع) - مقایسه کرده‏است و او را از بندگان صالح خداوند برشمرده‏است، از دیدگاه آن امام بزرگ، زکریابن آدم موجب خیر و برکت فراوان در شهر قم بوده‏است زیرا آن فقیه امین، پناهگاه محرومان و نیازمندان بوده و شمع درخشان پویندگان دانش و فضیلت در شهر قم گشته‏است. سرانجام پس از این ملاقات با امام رضا(ع) خاضعانه سرتسلیم فرودآورد و به قم بازگشت.

براستی که اگر برای زکریابن آدم هیچ فضیلتی جز این نبود، برای عظمت و شکوه معنوی وی بس بود. بنابراین آیا شایسته نیست غبار برگرفته از قبر مطهرش را شفای هر درد بدانیم؟

________________________________

۱۵- رجال‏النجاشی، ص‏۷۳. بقیه در صفحه‏۳۳بقیه از صفحه‏۱۶۳۹- همان، ص‏۲۷.

۱۷- ترجمه تاریخ قم، ص‏۳۷.

۱۸- رجال‏الطوسی، ص‏۲۰۰.

۱۹- معالم‏العلماء، ص‏۵۳، رقم‏۳۴۹.

۲۰- قاموس‏الرجال، ج‏۴، ص‏۴۵۶.

۲۱- مسند الامام الکاظم(ع)، عزیزالله عطاردی، ج‏۳، ص‏۳۹۲.

۲۲- برخی برآنند که منظور از «ابوالحسن‏»، امام رضا(ع) است.

۲۳- اثبات‏الهداه، ج‏۶، ص‏۱۶.

۲۴- فرق‏الشیعه، حسن‏بن موسی نوبختی، ص‏۸۰.

۲۵- عیون اخبارالرضا، شیخ‏صدوق، ص‏۳۳.

۲۶- حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، رسول جعفریان، ج‏۲، ص‏۱۵۳، ۱۵۴.

۲۷- ولی تولیه (فلانا الامر) فلانی را متولی آن کار کردند. (المنجد، حرف‏«و»).

۲۸- الغیبه، شیخ‏طوسی، ص‏۲۱۱; جامع‏الرواه، ج‏۱، ص‏۳۳۰.

۲۹- اصول علم الرجال، شیخ‏مسلم داوری، ص‏۴۸۷.

۳۰- قاموس‏الرجال، ج‏۷، ص‏۵۷۸.

۳۱- الاختصاص، شیخ‏مفید، ص‏۲۵۱; رجال‏الکشی، ج‏۲، ص‏۸۵۸; بحارالانوار، ج‏۴۹، ص‏۲۸۸; وسائل‏الشیعه، شیخ‏حر عاملی، ج‏۲۷، روایت ۳۳۴۴۲; سفینه‏البحار، شیخ‏عباس قمی، ج‏۳، ص‏۲۷۰.

منبع :http://www.sibtayn.com/fa/index.php?option=com_content&view=article&id=10098:2009-09-27-07-08-13&catid=597:2009-09-24-07-19-48&Itemid=1170





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 1 مهر 1396 11:59 ق.ظ
We're a bunch of volunteers and starting a new scheme in our
community. Your web site provided us with helpful
info to work on. You've performed an impressive activity and our
whole neighborhood might be grateful to you.
چهارشنبه 18 مرداد 1396 06:09 ب.ظ
Hello to all, how is all, I think every one is getting more from this
web page, and your views are good for new viewers.
سه شنبه 17 مرداد 1396 04:44 ق.ظ
Wow! After all I got a website from where I be capable of in fact take useful information concerning my study
and knowledge.
شنبه 14 مرداد 1396 09:23 ب.ظ
After I initially commented I seem to have clicked the -Notify me when new comments
are added- checkbox and from now on each time a comment is added I get 4 emails with the exact
same comment. Perhaps there is an easy method you are able
to remove me from that service? Cheers!
سه شنبه 10 مرداد 1396 08:18 ب.ظ
I need to to thank you for this wonderful read!! I absolutely enjoyed every bit of it.
I've got you bookmarked to check out new stuff you post…
دوشنبه 5 تیر 1396 05:28 ق.ظ
Because the admin of this website is working, no doubt very soon it will be famous, due
to its feature contents.
سه شنبه 2 خرداد 1396 03:29 ب.ظ
We stumbled over here from a different web
address and thought I may as well check things out.

I like what I see so i am just following you. Look forward to checking out your
web page yet again.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 04:56 ق.ظ
Hi there friends, pleasant post and nice urging commented at this place, I am really enjoying by
these.
جمعه 8 اردیبهشت 1396 08:23 ب.ظ
Every weekend i used to pay a quick visit this web page, as i wish for enjoyment,
as this this site conations in fact nice funny information too.
یکشنبه 20 فروردین 1396 07:42 ب.ظ
I like looking through an article that will make men and women think.
Also, many thanks for allowing for me to comment!
یکشنبه 20 فروردین 1396 07:11 ق.ظ
My brother recommended I might like this blog. He was totally right.
This post truly made my day. You cann't imagine just how much time I had spent
for this information! Thanks!
جمعه 18 فروردین 1396 10:54 ق.ظ
bookmarked!!, I really like your web site!
جمعه 11 فروردین 1396 09:42 ق.ظ
Thanks for sharing your thoughts about شاگردان.
Regards
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

 
 
بالای صفحه
 
} Online User