تبلیغات
ابواب معرفت - اسامی شاگردان امام صادق علیه السلام 2/1
 
ابواب معرفت
مردان خدا پرده پندار دریدند یعنی همه جا غیر خدا یار ندیدند
درباره وبلاگ


وبلاگ شخصی علی نیکی
کپی از مقالات بدون ذکر وبلاگ شرعا جایز نمی باشد

09166309661
09356731188
الإمامُ الحسینُ علیه السلام - فی الدُّعاءِ - :

إلهی تَرَدُّدی فی‏الآثارِ یُوجِبُ بُعدَ المَزارِ ،

فاجمَعْنی عَلَیكَ بِخِدمَةٍ تُوصِلُنی إلَیكَ ،

كَیفَ یُستَدَلُّ عَلَیكَ بِما هُوَ فی وُجودِهِ مُفتَقِرٌ إلَیكَ ؟!

أیَكونُ لِغَیرِكَ مِنَ الظُّهورِ ما لَیسَ لَكَ حتّى‏ یَكونَ هُوَالمُظهِرَ لَكَ ؟!

متى‏ غِبتَ حتّى‏ تَحتاجَ إلى‏ دَلیلٍ یَدُلُّ عَلَیكَ ؟!

... بِكَ أستَدِلُّ عَلَیكَ فَاهْدِنی بِنورِكَ إلَیكَ .

بارخدایا! سر گرم شدنم به نشانه‏ها و آثار ، موجب دورى دیدار (تو) مى‏شود ،

پس تمام قواى مرا متوجه خدمتى كن كه مرا به تو برساند .

چیزى كه خود در هستى‏اش نیازمند توست ، چگونه مى‏تواند دلیل و رهنماى به سوى تو باشد ؟

آیا جز تو ، ظاهر و آشكارند و تو (ظاهر) نیستى ؟ تا این كه آنان نشانگر و آشكار كننده تو باشند ؟

كِى غایب بود‌ه‏اى ، تا نیاز داشته باشى ، رهنمایى به سوى تو راهنمایى كند ؟

... به واسطه توست كه ره به تو مى‏برم ؛ پس ، با نور خود مرا به سوى خودت رهنمون ساز .

مدیر وبلاگ : علی نیکی
نویسندگان

 

زکریا بن آدم

راویان نور از آن نظر که انسانهایی غیرمعصوم، ولی بلندمرتبه‏اند و از آن‏رو که در محضر ائمه(ع) تربیت‏یافته و اعمال و رفتارشان در دیدگاه امامان مورد نقد و بررسی قرار می‏گرفته‏است، می‏توانند معلمانی نیکو برای ره‏جویان حقیقت‏باشند و راه و رسم «مسلمان زیستن‏» را نشان‏دهند.

از سوی دیگر زنده‏نگهداشتن یاد و نام «راویان حدیث‏» وظیفه‏ای بزرگ و رسالتی مذهبی است که هر فرد دینداری خود را وامدار آنان می‏داند، مطالب فوق، نگارنده را بر آن داشت تا با اطلاعات اندک خویش به ترسیم زندگی یکی از چهره‏های درخشان قرن دوم هجری نشیند و سیمای تابناک «زکریابن آدم اشعری‏» قمی را در برابر دیدگان نسل جوان قراردهد.

خاندان اشعری

مالک بن عامر، نیای بزرگ خاندان اشعری از بزرگان کشور یمن بود. او همزمان با طلوع اسلام به مدینه شتافت و در محضر پیامبر اسلام ایمان‏آورد. (۱)

رفته‏رفته با راهنماییهای مالک، دیگر بستگان او و طوایف یمن اسلام آورده، با پیامبر(ص) بیعت‏کردند. خدمات مالک‏بن عامر به پیامبر به گونه‏ای بود که مورد لطف پیامبر رحمت قرارگرفته و آن بزرگوار درباره مالک دعاکرده فرمود: اللهم اغفر للاشعریین: خدایا اشعریان را مورد رحمت‏خود قرار فرما.

مالک در جنگها یاور پیامبر بود و به همراه او با دشمنان اسلام نبرد می‏کرد. در یکی از جنگها هنگامی که مالک‏بن عامر غنیمتی را بدست آورده‏بود، رسول گرامی از وی خواست تا مقداری از آن غنیمت را برای مصرف در راه خدا قراردهد، مالک نیز پذیرفت و خمس (یک‏پنجم) آن را بدان منظور کنارنهاد. پس از این واقعه خداوند به شیوه تقسیم مالک رضایت‏داده و آیه خمس بر پیامبراکرم نازل گردید. (۲)

اشعریان همواره مورد توجه پیامبر(ص) بودند. از این رو پیامبر درباره آنان دعاکرده فرمود: خدایا فرزندان اشعریان را افزایش‏ده. (۳)

پس از آن فرزندان بی‏شمار و خداجوئی از این خاندان پا به عرصه وجود نهاده و آسمان تشیع درخششی دیگر گرفت و حدود ۳۷۰ سال پس از دعای پیامبر جمعیت این عده به حدی افزایش یافت که نوادگان و فرزندان یکی از آنان بالغ بر شش‏هزار نفر گردید. (۴)

کوچ سبز

عبدالله و احوص فرزندان سعدبن مالک‏بن عامر اشعری، اولین افرادی بودند که در سال ۹۴ق از این خاندان مهاجرت کرده و از کوفه به قم مهاجرت کردند. (۵) درباره علت مهاجرت آنان آمده‏است:

سائب بن مالک، عموی عبدالله و احوص که از بازوان پرتوان مختار ثقفی بوده و در قیام مختار، به خونخواهی شهیدان عاشورا قیام کرده‏بود، بدست‏حجاج‏بن یوسف به شهادت رسید. پس از او و فرزندش، محمدبن سائب به مبارزه پرداخت و به شهادت رسید. حجاج پس از شهادت محمد بر اشعریان کوفه سختگیری کرده، آنان را به قتل تهدیدکرد. عبدالله و احوص با دیدن رفتار ددمنشانه حجاج با شیعیان بویژه اشعریان، برآن شدند تا برای نجات جان خود و خاندان خویش از کوفه مهاجرت کنند.

بدنبال این تصمیم ابتدا احوص و سپس عبدالله به همراه خانواده و بستگان خویش که حدود هفتادنفر بودند به سوی قم حرکت‏کردند. آنان پس از رسیدن به این منطقه، به نبرد با غارتگران و راهزنان پرداخته و متجاوزان را شکست‏دادند. ساکنان بومی قم، با دیدن شجاعت و دلاوری این عده، از آنان درخواست کردند تا حتما در این منطقه سکونت گزینند. (۶)

پس از سکونت، آنان به ساخت و تهیه خانه پرداخته و با استقرار کامل در قم به فعالیتهای مذهبی و عمرانی مشغول شدند و از این رهگذر دستاورد سیاسی ثمربخشی نصیبشان شد.

پیشرفت‏های مذهبی اشعریان بر عده‏ای از بومیان گران‏آمده، بنای ناسازگاری با اعراب اشعری نهادند. این ناسازگاریها به درگیریهای نظامی تبدیل‏شده و اشعریان توانستند با شکست غیرمسلمانان حاکمیت‏سیاسی خود را بر آن شهر محکمتر نمایند. (۷)

اولین گامها

احوص فرزند سعدبن مالک در ابتدای حضورش در قم، آتشکده‏ای را ویران‏کرده، بجای آن مسجدی بنانهاد و برادرش عبدالله در آن مسجد به فعالیت‏های مذهبی پرداخت. (۸)

پس از چندی عبدالله و احوص با نوشتن نامه‏ای، دیگر بستگان و خاندان خویش را به قم دعوت کردند. در پی این درخواست جمعی دیگر از اشعریان از جمله آدم‏بن عبدالله (پدر زکریای اشعری) و دیگر برادران وی از کوفه به جمع شیعیان قم پیوستند.

حضور این عده موجب‏شد تا برخی شهرهای دیگر تحت‏حاکمیت این عده از اشعریان کوفی قرارگیرد. (۹)

مهاجرت اشعریان به قم دیباچه افتخاراتی عظیم برای آنان بود از جمله اینکه:

الف - مذهب شیعه، اولین‏بار از سوی موسی‏بن عبدالله (عموی زکریابن آدم) در قم بطور علنی اظهارشد.

ب - اشعریان املاک بسیاری را وقف ائمه کرده و خراج آن را برای آنان می‏فرستادند.

ج - برخی از اینان از جمله زکریابن آدم و زکریابن ادریس از سوی امامان(ع) مورد اکرام قرارگرفته، هدایایی برای اشعریان از طرف ائمه فرستاده‏شد.

د - از بزرگترین افتخارات این خاندان، آنکه بیش از صدنفر از آنان، افتخار حضور در پیشگاه امامان معصوم یافته، در زمره محدثان و راویان حدیث قرارگرفتند.

خانواده و برادران

زکریابن آدم‏بن عبدالله اشعری قمی در خاندانی پرورش‏یافت که نور ولایت و عطر دل‏انگیز هدایت فضای آن را فرا گرفته‏بود. (۱۱)

آدم‏بن عبدالله، از راویان سرشناس و از اصحاب امام صادق(ع) بود. علامه شوشتری پس از معرفی آن شخصیت‏بزرگ، وی را پدر بزرگوار زکریابن آدم معرفی کرده‏است. (۱۲)

از تاریخ تولد آدم‏بن عبدالله، چیزی بدست نیامده‏است اما با توجه به سابقه سکونت این عده در کوفه و مهاجرت آدم‏بن عبدالله از کوفه، می‏توان زادگاهش را شهر کوفه دانست. او در قم وفات‏کرده و در قبرستان قدیمی قم (معروف به بابلان) بخاک سپرده شده‏است. (۱۳)

آدم‏بن عبدالله از طریق فرزندش زکریا، حدیث زیر را نقل کرده‏است.

«امام‏رضا(ع) فرمود: ناز دارای چهارهزار باب است.» (۱۴)

-۱- ترجمه تاریخ قم، حسن قمی، ص‏۲۷۸.

۲- همان.

۳- همان، ص‏۲۶۸.

۴- همان، ص‏۲۴۰.

۵- همان، ص‏۲۴۲.

۶- دائره‏المعارف الاسلامی الشیعه، سیدمحسن امین، ج‏۲، ص‏۸.

۷- قهرمانان اسلام، علی‏اکبر تشید، ج‏۲، ص‏۱۰۲.

۸- ترجمه تاریخ قم، ص‏۳۷و۲۵۱.

۹- همان، ص‏۲۵۳،۲۵۷،۲۶۳.

۱۰- همان، ص‏۲۷۷، ۲۷۸،۲۷۹.

۱۱- رجال‏الطوسی، ص‏۱۴۳.

۱۲- قاموس‏الرجال، ج‏۱، ص‏۸۹.

۱۳- گنجینه دانشمندان، محمد شریف رازی، ج‏۱، ص‏۶۳.

۱۴- الخصال، شیخ‏صدوق، ص‏۸۳۹.

 

زکریابن آدم چندین برادر به شرح زیر داشته‏است.

الف - اسحاق‏بن آدم، (۱۵) از اصحاب امام رضا(ع); ب - اسماعیل‏بن آدم، از راویان مورداعتماد حدیث; ج - علی‏بن آدم. (۱۷)





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 22 فروردین 1396 04:21 ق.ظ
Thanks on your marvelous posting! I genuinely enjoyed reading it, you will
be a great author. I will make certain to bookmark your blog and
will often come back sometime soon. I want to encourage you to ultimately continue your
great job, have a nice afternoon!
دوشنبه 21 فروردین 1396 12:30 ب.ظ
Good info. Lucky me I found your website by accident (stumbleupon).
I have saved it for later!
شنبه 12 فروردین 1396 10:52 ق.ظ
Wow! This blog looks exactly like my old one! It's on a entirely different topic but it has pretty much the same page layout and design. Great choice of colors!
چهارشنبه 22 شهریور 1391 12:00 ق.ظ
سلام

به ما هم سر بزنید

نظر بدهید لطفا

سپاس
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر






آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

 
 
بالای صفحه
 
} Online User