تبلیغات
ابواب معرفت - فلیسوف و فلسفه 2
 
ابواب معرفت
مردان خدا پرده پندار دریدند یعنی همه جا غیر خدا یار ندیدند
درباره وبلاگ


وبلاگ شخصی علی نیکی
کپی از مقالات بدون ذکر وبلاگ شرعا جایز نمی باشد

09166309661
09356731188
الإمامُ الحسینُ علیه السلام - فی الدُّعاءِ - :

إلهی تَرَدُّدی فی‏الآثارِ یُوجِبُ بُعدَ المَزارِ ،

فاجمَعْنی عَلَیكَ بِخِدمَةٍ تُوصِلُنی إلَیكَ ،

كَیفَ یُستَدَلُّ عَلَیكَ بِما هُوَ فی وُجودِهِ مُفتَقِرٌ إلَیكَ ؟!

أیَكونُ لِغَیرِكَ مِنَ الظُّهورِ ما لَیسَ لَكَ حتّى‏ یَكونَ هُوَالمُظهِرَ لَكَ ؟!

متى‏ غِبتَ حتّى‏ تَحتاجَ إلى‏ دَلیلٍ یَدُلُّ عَلَیكَ ؟!

... بِكَ أستَدِلُّ عَلَیكَ فَاهْدِنی بِنورِكَ إلَیكَ .

بارخدایا! سر گرم شدنم به نشانه‏ها و آثار ، موجب دورى دیدار (تو) مى‏شود ،

پس تمام قواى مرا متوجه خدمتى كن كه مرا به تو برساند .

چیزى كه خود در هستى‏اش نیازمند توست ، چگونه مى‏تواند دلیل و رهنماى به سوى تو باشد ؟

آیا جز تو ، ظاهر و آشكارند و تو (ظاهر) نیستى ؟ تا این كه آنان نشانگر و آشكار كننده تو باشند ؟

كِى غایب بود‌ه‏اى ، تا نیاز داشته باشى ، رهنمایى به سوى تو راهنمایى كند ؟

... به واسطه توست كه ره به تو مى‏برم ؛ پس ، با نور خود مرا به سوى خودت رهنمون ساز .

مدیر وبلاگ : علی نیکی
نویسندگان
دوشنبه 8 خرداد 1391

 3. عرفان مبتنی بر قرآن ، سنت و عقل است نه اشخاص

   توجه به این نکته لازم است آن عرفان و فلسفه ای صحیح است که بر خواسته از قرآن و سنت و عقل باشد نه بر خواسته از شهود افراد که اگر صحیح باشد حجت شخص آور است نه عموم آور.(دقت شود)

حال اینکه عرفای مکتب امامیه سعی بر این دارند که عقل و دل را با کتاب و سنت تطبیق داده و اگر در جایی جمع در بین نبود نظر شخص را کنار زده و به قرآن و سنت عمل می کنند خوب در کلام صدر المتالهین ; دقت کنید در اسفار (ص ۷۵، ج۴، ط۱) فرمود: تباً لفلسفه تکون قوانینها غیر مطابقه للکتاب والسنه (مرگ بر فلسفه ای که قوانینش با کتاب و سنت مطابق نباشد). ایشان فسلفه ای را که با کتاب و سنت همراه نمی دید لعن و نفرین می کنید که می توان از این عبارت مشترع آن هم به نحو شدید ملاصدرا را فهمید نا گفته نماند که بعضی از ناقدان فلسفه ، فلاسفه را متهم به کفر گویی و خلاف مکتب وحی صحبت کردن می دانند که ناشی از کج فهمی و عدم تشخیص صحیح مرز کفر از ایمان و عدم تسلط بر مبانی دقیق شرعی است- استاد حسن زاده آملی حفظه الله نیز کتابی در این باره بنام قرآن ، برهان و عرفان از هم جدایی ندارد نوشته اند که خود علامه هم یک فقیه ،  کلامی ، اصولی ، فلیسوف و عارف است.

همچنین استاد ما حضرت آیت الله تحریری روحی له الفداء در آن گفتگوی های رادیویی فایل آنها در سایت حضرت استاد می باشد چه در باب عرفان نظری و چه در باب عرفان عملی مباحث را از متن کتاب و سنت استخراج می کردند و عملا بین آنها جدایی قائل نبودند ایده الله تعالی.

ادامه دارد...





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 15 مرداد 1396 06:49 ب.ظ
What's Taking place i am new to this, I stumbled upon this I've discovered It absolutely
useful and it has aided me out loads. I am hoping to give a
contribution & help different users like its aided me.
Great job.
یکشنبه 20 فروردین 1396 04:47 ب.ظ
Wow, that's what I was seeking for, what a material! present here
at this web site, thanks admin of this website.
جمعه 11 فروردین 1396 07:04 ق.ظ
Good day! This post couldn't be written any
better! Reading this post reminds me of my
old room mate! He always kept talking about this. I will forward this write-up to him.
Pretty sure he will have a good read. Thanks for sharing!
جمعه 17 شهریور 1391 07:53 ب.ظ
تو از عرفان چی میفهمی؟
تو برو خایه مالی باوی رو بکن، اخوندی کا خایه مال باوی هست
واقعا که
علی نیکیسلام
من از عرفان چیزی نمی دانم ولی از اخلاق این را می دانم که نباید انسان حرف بی منطق و دور از ادب زد من نقد نوشته ام شما جواب علمی بدهید.خداوند همه ما را به راه راست هدایت کند
جمعه 20 مرداد 1391 03:25 ب.ظ
سلام مطلبتون جالب بود.ایام شهادت امام مظلوم رو تسلیت میگم.
کلیپی جالبی ازسخنان امام خامنه ای درباره نسل کشی در میانمار رو حتما ببینید:
http://www.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?cid=15&lid=6570
پنجشنبه 25 خرداد 1391 10:29 ق.ظ
سلام بر شاهد
از نظرتون خیلی خیلی ممنون
لطفا با سد و مدرک حرف بزنید و اگر بشود خونسرد باشد
پنجشنبه 18 خرداد 1391 12:33 ب.ظ
کدام جمود فلسفه واقعا خواندش حرام است این چه حرفی دارید میزنید ادعای دیانتتون میشه کفر و کفر گویی را رواج میدید واقعا که.....؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چهارشنبه 17 خرداد 1391 09:54 ق.ظ
سلام مهربان از این همه مهربانیت ممنون
زیاد هم اوضاع ساه نیست که شما نوشتید در هر زمان و در هر عصری بعضی به خاطر جمود فکری با فسلفه و عرفان مخالفت هایی کردند که علماء بیدار به آنها جواب هم دادند .یاعلی
شنبه 13 خرداد 1391 05:34 ق.ظ
با سلام خدمت استاد عزیز
دستتون درد نکنه که در این دنیای وا نفسا اینگونه از فلسفه و عرفان و آن هم با دید انصاف دفاع می کنید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

 
 
بالای صفحه
 
} Online User