تبلیغات
ابواب معرفت - دستور العمل های عرفانی (2)
 
ابواب معرفت
مردان خدا پرده پندار دریدند یعنی همه جا غیر خدا یار ندیدند
درباره وبلاگ


وبلاگ شخصی علی نیکی
کپی از مقالات بدون ذکر وبلاگ شرعا جایز نمی باشد

09166309661
09356731188
الإمامُ الحسینُ علیه السلام - فی الدُّعاءِ - :

إلهی تَرَدُّدی فی‏الآثارِ یُوجِبُ بُعدَ المَزارِ ،

فاجمَعْنی عَلَیكَ بِخِدمَةٍ تُوصِلُنی إلَیكَ ،

كَیفَ یُستَدَلُّ عَلَیكَ بِما هُوَ فی وُجودِهِ مُفتَقِرٌ إلَیكَ ؟!

أیَكونُ لِغَیرِكَ مِنَ الظُّهورِ ما لَیسَ لَكَ حتّى‏ یَكونَ هُوَالمُظهِرَ لَكَ ؟!

متى‏ غِبتَ حتّى‏ تَحتاجَ إلى‏ دَلیلٍ یَدُلُّ عَلَیكَ ؟!

... بِكَ أستَدِلُّ عَلَیكَ فَاهْدِنی بِنورِكَ إلَیكَ .

بارخدایا! سر گرم شدنم به نشانه‏ها و آثار ، موجب دورى دیدار (تو) مى‏شود ،

پس تمام قواى مرا متوجه خدمتى كن كه مرا به تو برساند .

چیزى كه خود در هستى‏اش نیازمند توست ، چگونه مى‏تواند دلیل و رهنماى به سوى تو باشد ؟

آیا جز تو ، ظاهر و آشكارند و تو (ظاهر) نیستى ؟ تا این كه آنان نشانگر و آشكار كننده تو باشند ؟

كِى غایب بود‌ه‏اى ، تا نیاز داشته باشى ، رهنمایى به سوى تو راهنمایى كند ؟

... به واسطه توست كه ره به تو مى‏برم ؛ پس ، با نور خود مرا به سوى خودت رهنمون ساز .

مدیر وبلاگ : علی نیکی
نویسندگان
بسم الله الرحمن الرحیم

دستور العمل های عرفانی (2)


جمع آوری و تنظیم : علی نیکی

کپی و برداشت از این جزوه بدون ذکر نام نویسنده و نام وبلاگ شرعا جایز نمی باشد

دستورالعملها

بسم الله الرحمن الرحیم

قسمت یكم

چون بناى ایمان و ایقان بر ریاضت و مجاهدت است كما قال الله تعالى
و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع المحسنین

  و شكى نیست در آن كه مراد از این مجاهده ، مجاهده كبیره است كه سبب هدایت طریق الهى است . و این آیه ، با این اختصار متضمن معانى بسیار است
اولا، مجاهده و آن شمشیر زدن است نفس را كه اءعدى عدو
است كه الفت نموده است به مشتهیات جسمانى و جامع همه شهوات و غضب است ، چنانكه حق سبحانه و تعالى فرموده است

و اما من خاف مقام ربه و نهى النفس عن الهوى
و چنانكه شهوت از هواست غضب نیز از هواست . اگر آدمى خواهد كه با شهوات نفسانى مجاهده كند، مشقت او بسیار است و همیشه مغلوب است . (براى غالب شدن )، ناچار است كه به گرسنگى سد مراد كند تا بعضى از قواى او ضعیف شود. و آسان شود مجاهده . و جوع نیز، آدمى را از قوت عبادات و اذكار مى اندازد، پس ناچار است از آن كه مرتبه به مرتبه ، كم كند خوردن را تا قوه جسم كم شود و آرزوهایش تخفیف یافته مجاهده آسان شود
و دیگر الفت معاشرت است ، كه همیشه نشسته است كه او را رفقا مخالفت مى كند از این مجاهده و اگر (مخالفت ) نكند همین معاشرت مانع است . و دیگر الفت با كلام است و رفع آن صمت است از او. و رفع آن با الفت به ذكر و فكر است
و دیگر الفت با خواب است و جوع گرسنگى ) آن را كم مى كند
و جامع همه آن است كه هر چه نفس خواهد مخالفت كند در ابتدا، و مشغول شود به ذكر الهى . و غرض در همه اینها، مى باید قرب باشد، چنانچه لفظ فینادلالت بر آن مى كند. یعنى مجاهده مى كنند با نفس و شیطان از جهت ما قرب فى الله و قرب فى الله بعد از قرب لله است ؛ زیرا كه مراد از قرب لله رضاى الهى است و در قرب فى الله رضاست در ضمن ارتباط و سیر الى الله . و از لفظ جاهدوااستفاده مى شود، مطلق قربى و از فینااین نوع از قرب كه (باید) از همه مجاهدات ، خواه در ترك منهیات باشد و خواهد فعل ماءمورات بكند، در همه اینها، منظورش ‍ ربط باشد به ذات و صفات و تخلق به اخلاق الله
و آن قرب (فى الله ) در ضمن اكل و شرب و جماع حاصل نمى شود و به خلاف قرب لله كه جمع مى شود
و تصحیح نیت ، كه از اعظم مجاهدات است . و راهش این است كه : این مطلب (را) منظور دارد كه هر چند مطلب عظیم تر است ، كمال بیشتر است و كمال بنده اتصاف است به صفات بارى تعالى تا به مرتبه اى (به حسب اخبار صحیحه ) برسد به آن كه گفته اش گفته خدا باشد و شنیدنش شنیدن خدا باشد

 بى یسمع و بى ینطق و بى یبصر و بى یمشى

و این مرتبه را تصور صحیح نمى توان كرد در ابتدا. بله ، مجمل مى توان تصور كردن كه چنان شود كه كارهاى او خالص شود در ابتدا، به آن كه اگر خواهد نمازى خالص ، نمى تواند كرد و هر چند مى كوشد چون تاءمل مى كند، یا ریاست : یا از جهت خلاصى از جهنم ، یا رسیدن به نعمتهاى بهشت است . و در همه موارد نفس مطلوب است (در حالى كه ) او ماءمور است كه عبادت خالص به جاى آورد. و هر عملى كه مى كند همه ضایع و او را اصلا به جناب اقدس الهى راهى نمى رسد. و (با صبر بر مجاهده ) در آخر چنین مى شود كه همه افعال او ثوابش بلند و آنا فآنا ذوق و شوق و محبتش در تزاید بیند و كمال بندگى را مشاهده نماید كه همه كارهاى (او) خالص شود من كان لله كان الله له شود كه هر چیز در خاطرش خطور كند چنان شود و همه كمالات او راحاصل گردد، تا به معنى كمالاتى كه فوق همه كمالات است . و از مرتبه ان هم الا كاالانعام بل هم اضل خلاصى یافته ، به درجه اى رسد كه بهتر از ملائكه مقربین باشد. چنانچه احادیث صحیحه بر آن دلالت مى كند و علومش ، حقیقتا، لدنیه شود و از مرتبه اسفل السافلین طبیعت ، خلاص شده ، بهتر از مقربانى شود كه چندین هزار سال بندگى كرده اند كه اصلا غبار عصیان بر دامن عصمت ایشان ننشسته باشد و به مرتبه علماء امتى كانبیاء بنى اسرائیل رسد، هر چند هیچ نخوانده باشد و آنچه علماء در هفتصد سال ریاضت كسب كرده باشند، او را در آنى ، حاصل شود. به دلیل  لنهدینهم سبلناكه قسم است به ذات اقدس خود كه معنى آن این است كه والله البته او را هدایت كنیم به راههاى قرب خودكه در هر ساعتى كشف حجابى شود و راهى به دست او دهند كه اگر خواهى از این راهها نزد ما آ. (بیا) و بعد از آن قسم ، قسمى دیگر مى فرماید كه : والله كه حق سبحانه و تعالى با محسنان است . در این تتمه اشاره است به مقصودى كه اعظم مقاصد انسانى است و راه مجاهده عظیمه غیر متناهى است كه حق سبحانه تعالى با اوست و او را به قرب خود فائز مى گرداند. چون پرسیدند از حضرت سیدالانبیاء، صلى الله علیه و آله ، كه احسان كدام است ؟ حضرت فرمودند كه
احسان آن است كه عبادت كنى خداوند خود را چنانكه او را در حال عبادت ببینى
چنانكه از حضرت سیدالاوصیاء، علیهم السلام ، پرسیدند كه : آیا خداوند خود را بینى ؟ حضرت فرمودند كه
هرگز چنین نبوده ام و نخواهد بود كه خداوند ندیده را عبادت كنم
و بعد از آن ، سیدانبیاء، صلى الله علیه و آله ، فرمودند كه اگر به این مرتبه نرسیده باشى كه خداوند خود را بینى ، به این مرتبه مى رسى
اول مرتبه (آن است ) كه : خود را منظور (در منظر) او بینى و این مرتبه چنان است كه بنده به این مرتبه مى رسد، محال است كه مخالفت الهى كند و هم چنانكه اشاره به مطلوب است ، اشاره به این راه نیز هست كه عبادت او را به قرب عظیم مى رساند كه رتبه لى مع الله كه حضرت سیدالمرسلین فرموده اند كه  مرا با خداوند خود وقتى است كه در آن راه ندارد ملك مقربى و نه نبى مرسلى
و اشعار مى دارد به آن كه اگر چنین عبادت بكنى ، نیكى به خود كرده جناب اقدس الهى از آن ارفع است كه از این عبادات نفعى به او عاید گردد
پس ، از این آیه كریمه ظاهر شد اصول خمسه ریاضت كه آن : صمت و جوع و سهر و عزلت و ذكر به دوام با رعایت مراقبه كه همواره حق سبحانه و تعالى را بر خود مطلع داند و جلالت و عظمت او را مشاهده نماید كه با این عظمت و جلال حاضر و ناظر است و بر ضمایر اسرار مطلع است
پس مشغول اربعینیات شودچنانكه وارد شده است
هر كه چهل روز خالص ، از جهت حق سبحانه باشد، حق تعالى چشمه هاى حكمت را از دل او بر زبان او جارى مى گرداند
پس مى باید عزلت و انفطاع تام داشته باشد از خلائق . مطلقا، با مردم الفت نداشته باشد و شب و روز مشغول ذكر باشد. در نماز، همیشه ، با حضور قلب و همیشه رعایت دل كند كه در خاطرش چیزى درنیاید و اگر درآید، به تضرع و ابتهال دفع آن را از خداوند خود طلب نماید و باز مشغول شود و گاهى مشغول دعاها باشد مثل دعاهاى پانزده مناجات  و گاهى مشغول ذكر یا الله شود. و مى باید كه ملاحظه نماید كه بداند حق سبحانه و تعالى ، همه جا حاضر است ، نه آن كه جسمى تصور كند خداوند خود را، خواه جسم لطیف و خواه جسم كثیف و بزرگش بداند، نه به بزرگى جسمانى و نه غایبش داند به غیبت جسمانى كه اعظم حجب اعتقادات فاسده است و از لوازم بشریت است كه آدمى ، خداوند خود را داند چنانكه روح ، نه در بدن است و نه خارج از بدن ، نه بزرگ است نه كوچك و نه سیاه است و نه سفید، چنانكه علومى كه آدمى حاصل مى كند با آن كه در قوه حافظه جا دارد و تصور نمى تواند كرد كه حافظه در كجاست ، هر چند كه حكما از جهت قوى و حواس باطنه مقرر ساخته اند كه حس مشترك در مقدم دماغ جا دارد و بعد از آن ، متخیله
اما (این گفته ها) خیالى است ، برهانى تمام ندارد. و بنابراین است كه یكجا راه اینها را بسته به قوله تعالى و ما اءوتیتم من العلم الا قیلیلابلكه حواس ظاهر را تصور نمى توان كرد كه در قوه باصره صد هزاران چیز درآید، نه بزرگ شود و نه كوچك و قوه تكلم ، وقتى كه ینابیع حكمت از او جوشان شود، چه ربط است ، دل را به آن و دل از كجا (این حكمتها را) مى یابد
سپس مى باید ذات مقدس خداوند خود را حاضر داند، نه از قبیل جسمانیات و نه روحیانیات . چون هر چند اقوى است ، رفیع تر است و با این همه تنزیه ، كه حق سبحانه و تعالى دارد، نهایت قرب به بندگان دارد و اقرب من حبل الوریداست و مدبر و مربى است انواع مكنونات را
با این نحو ذكر كردن ، خداوند خود را حاضر دانستن و در هر ذكرى او را یاد كردن و دل را متوجه او ساختن و ذكر را از دل كردن ، به اندك زمانى ترقیات عظیم حاصل مى شود و این فقیر تجربه مكرر كرده ام . فتح ابواب در ده روز شده است . و در حین اربعین ، تمام چیزها ظاهر شده است كه وصف نمى توان كردن ، لیكن شیاطین جن و انس ، ممانعتهاى عظیمه مى كنند. چون (هر) چند راه نزدیكتر است ممانعت ایشان عظیم تر است و لهذا شیاطین در مباحثات متعارفه هرگز ممانعت نمى كنند، بلكه معاونت مى نمایند و هر كه متوجه این راه شد، (به ) هزار وجه ، مى گویند این خوب نیست و تحصیل علم واجب است و اوقات ضایع مى شود، چنانكه اگر خواهد تصدقى از جهت خدا كند، هزار وجه از ممانعت دارند، و اگر چیزى در باطل صرف نماید، هزار وجه در تحسین او مى گویند و مجاهده همین معنى دارد كه بر نفس دشوار است و بر شیاطین دشوارتر. پس مى باید مبتدى هر چند ایشان معارضه نمایند، او نیز، به جناب اقدس ‍ متوجه شده ایشان را به سهام لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظیم از خود دور گرداند، تا به رتبه محبت فائز گردد و دیگر معاوضه كم شود و در اوقات صلوات (نمازها) مى باید كه سعى نماید كه همه با حضور قلب باشد و معانى آیات و اذكار و دعوات را بفهمد و دل را با خداوند تعالى داشته باشد كه مطلب عظیم ، از این مجاهدات ، آن است كه نمازهاى او، همه ، با حضور قلب باشد و لمحه اى كه شیاطین خاطر را به جاى دیگر برند، باز تدارك كند و خود را متوجه سازد و توجه به جناب اقدس نماید تا به مرتبه محبت رسد و بعد از آن ، مشقت نماز بالكلیه برطرف مى شود. چنانكه سیدانبیاء، فرمود
ارحنا یا بلال  و قره عینى فى الصلاة
عملا، تا كسى به مرتبه محبت فائز نشود، نه اسلام دارد نه ایمان و نه نمازش ‍ مقبول است و نه سایر عبادات و نه تصور كنى كه كتب حكمت خواندن ، منافات ندارد با یاد خدا، بلكه از حجب ظلمانیه است كه ضد صریح این راه است و همچنین كتب كلامیه و معارضات و مجادلات  لهذا، مبالغات عظیمه در نهى از همه ، وارد شده است و از دلایل ، زیاد نمى شود، بلكه اغلب آن است كه ایمان فطرى ، كه حق تعالى به او عطا فرموده است ، زایل مى شود و یك شبهه تاءثیرش در نفس بیشتر از هزار برهان است و نهایتا ایمان و ایقان به ریاضت مى شود و به قانون شریعت مقدسه و به نصوص ‍ قرآنیه و حدیثیه . پس اگر معارضات نفس و شیطان به كثرت دعوات و تضرعات كم نشود، استعانت جوید به توجهات مقربان كه دراین راه هستند و غالب آن است كه مخفى مى باشند، همان بهتر كه وقت معارضه متوسل به جناب اقدس خداوند شود و تضرع و زارى كند تا حق ، سبحانه و تعالى ، حمایت فرماید. و این ضعیف ، مكرر به خدمت جمعى رسیده ام كه تقرب از جبین آنها، ظاهر بوده و استمداد و استعانت از ایشان جسته ام ولیكن ، اطلاع ایشان از احوال ، سبب بعد شده است و آن جماعت ، الیوم ، مفقودند به حسب ظاهر و اگر چه این جماعت سبب وجود سموات و ارض اند، اما به موجب  اولیائى تحت قبائى لایعرفونهم غیرى مستورند. و تا كسى مثل ایشان نشود، ادراك نمى تواند كرد و شناخت
والحمدلله رب العالمین و الصلواة على اشرف الواصلین و المحسنین و العارفین محمد و آله و عترته الانجبین و السلام علیكم و رحمة الله و بركاته





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط : دستور العمل های عرفانی 1،
شنبه 18 شهریور 1396 09:24 ق.ظ
Pretty! This has been an extremely wonderful post. Many thanks for providing these details.
یکشنبه 15 مرداد 1396 02:03 ب.ظ
Thank you for the good writeup. It in fact was once a enjoyment account it.

Glance complex to more brought agreeable
from you! By the way, how could we communicate?
جمعه 30 تیر 1396 03:55 ق.ظ
Thanks for any other informative blog. Where else may I am getting that kind of info written in such a perfect method?
I've a challenge that I am just now operating on, and I've been on the look out for such info.
چهارشنبه 7 تیر 1396 01:14 ق.ظ
Wonderful post! We will be linking to this particularly great post on our website.
Keep up the good writing.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 07:26 ق.ظ
It is the best time to make a few plans for the long
run and it's time to be happy. I have learn this publish
and if I may I wish to recommend you some fascinating
issues or tips. Maybe you can write subsequent articles regarding this article.

I desire to read more issues approximately it!
جمعه 22 اردیبهشت 1396 08:38 ق.ظ
Wow, superb blog structure! How long have you ever been blogging for?

you made running a blog glance easy. The entire look of your site is
great, let alone the content!
یکشنبه 20 فروردین 1396 08:43 ق.ظ
Really when someone doesn't know after that its up to other viewers that
they will help, so here it takes place.
یکشنبه 20 فروردین 1396 12:02 ق.ظ
I was very pleased to discover this site. I need to
to thank you for ones time for this particularly wonderful read!!
I definitely loved every little bit of it and I have you book marked to look
at new things on your site.
جمعه 18 فروردین 1396 11:47 ب.ظ
you are in reality a good webmaster. The site loading speed is incredible.
It kind of feels that you are doing any distinctive trick.
Also, The contents are masterwork. you have performed a
great activity in this matter!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

 
 
بالای صفحه
 
} Online User