تبلیغات
ابواب معرفت - تفسیر امام مبین 1
 
ابواب معرفت
مردان خدا پرده پندار دریدند یعنی همه جا غیر خدا یار ندیدند
درباره وبلاگ


وبلاگ شخصی علی نیکی
کپی از مقالات بدون ذکر وبلاگ شرعا جایز نمی باشد

09166309661
09356731188
الإمامُ الحسینُ علیه السلام - فی الدُّعاءِ - :

إلهی تَرَدُّدی فی‏الآثارِ یُوجِبُ بُعدَ المَزارِ ،

فاجمَعْنی عَلَیكَ بِخِدمَةٍ تُوصِلُنی إلَیكَ ،

كَیفَ یُستَدَلُّ عَلَیكَ بِما هُوَ فی وُجودِهِ مُفتَقِرٌ إلَیكَ ؟!

أیَكونُ لِغَیرِكَ مِنَ الظُّهورِ ما لَیسَ لَكَ حتّى‏ یَكونَ هُوَالمُظهِرَ لَكَ ؟!

متى‏ غِبتَ حتّى‏ تَحتاجَ إلى‏ دَلیلٍ یَدُلُّ عَلَیكَ ؟!

... بِكَ أستَدِلُّ عَلَیكَ فَاهْدِنی بِنورِكَ إلَیكَ .

بارخدایا! سر گرم شدنم به نشانه‏ها و آثار ، موجب دورى دیدار (تو) مى‏شود ،

پس تمام قواى مرا متوجه خدمتى كن كه مرا به تو برساند .

چیزى كه خود در هستى‏اش نیازمند توست ، چگونه مى‏تواند دلیل و رهنماى به سوى تو باشد ؟

آیا جز تو ، ظاهر و آشكارند و تو (ظاهر) نیستى ؟ تا این كه آنان نشانگر و آشكار كننده تو باشند ؟

كِى غایب بود‌ه‏اى ، تا نیاز داشته باشى ، رهنمایى به سوى تو راهنمایى كند ؟

... به واسطه توست كه ره به تو مى‏برم ؛ پس ، با نور خود مرا به سوى خودت رهنمون ساز .

مدیر وبلاگ : علی نیکی
نویسندگان
پنجشنبه 14 بهمن 1389

باسمه تعالی

باسلام به دوستان عزیز از اینکه مدتی وبلاگم را آبدیت نکردم معذرت می خواهم چون مدتی بود که خط اینترنتم غیر فعال بود امروز با تفسیر آیه امام مبین به دنیای مجازی بر می گردم یا علی

بسم الله الرحمن الرحیم

$¯RÎ) ß`øtwU ÌÓ÷ÕçR 4†tAöqyJø9$# Ü=çGò6tRur $tB (#qãB£‰s% öNèdt»rO#uäur 4 ¨@ä.ur >äóÓx« çm»uZøŠ|Áômr& þ’Îû 5Q$tBÎ) &ûüÎ7•B

احتمالات در " ما قدموا"

   اشاره به اعمالى است كه انجام داده‏اند و اثرى از آن باقى نمانده، اما تعبیر به" و آثارهم" اشاره به اعمالى است كه از انسان باقى مى‏ماند و آثارش در محیط منعكس مى‏شود، مانند صدقات جاریه

     این احتمال نیز در تفسیر آیه وجود دارد كه" ما قدموا" اشاره به اعمالى است كه جنبه شخصى دارد، و" آثارهم" اشاره به كارهایى است كه سنت مى‏شود و بعد از انسان نیز موجب خیر و بركت، و یا شر و زیان و گناه مى‏گردد.

     البته مفهوم آیه گسترده است و ممكن است هر دو تفسیر در مفهوم جمع باشد.

بحث امام مبین

غالب مفسران" امام مبین" را در اینجا به عنوان" لوح محفوظ" همان كتابى كه همه اعمال و همه موجودات و حوادث این جهان در آن ثبت و محفوظ است تفسیر كرده‏اند.

و تعبیر به" امام" ممكن است از این نظر باشد كه این كتاب در قیامت رهبر و پیشوا است براى همه ماموران ثواب و عقاب و معیارى است براى سنجش ارزش اعمال انسانها و پاداش و كیفر آنها.

جالب اینكه این تعبیر (امام) در بعضى دیگر از آیات قرآن در مورد" تورات" به كار رفته، آنجا كه مى‏فرماید:

 أَ فَمَنْ كانَ عَلى‏ بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ   تفسیر وَ یَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ وَ مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسى‏ إِماماً وَ رَحْمَةً

اطلاق كلمه" امام" در این آیه بر تورات به خاطر معارف و احكام و دستورات آن است، و همچنین به خاطر نشانه‏هاى پیامبر اسلام ص كه در آن آمده، و در تمام این امور مى‏توانست رهبر و پیشواى خلق باشد بنا بر این كلمه مزبور در هر مورد متناسب با آن مفهومى دارد.

در حدیث دیگرى آمده است كه قبیله" بنو سلمه" در نقطه دور دستى از شهر مدینه قرار داشتند، تصمیم گرفتند به نزدیكى مسجد پیامبر ص نقل مكان كنند، آیه فوق نازل شد إِنَّا نَحْنُ نُحْیِ الْمَوْتى‏ ... و پیامبر ص به آنها فرمود:ان آثاركم تكتب‏" آثار شما (گامهاى شما به سوى مسجد) در نامه اعمالتان نوشته خواهد شد (و پاداش خواهید گرفت) هنگامى كه بنو سلمه این سخن را شنیدند صرفنظر كردند و در جاى خود ماندند[1] روشن است كه آیه مفهوم وسیع و گسترده‏اى دارد كه هر یك از این امور مصداقى از آن است.

    آنچه ممكن است در بدو نظر ناهماهنگ با تفسیر فوق تصور شود روایاتى است از طرق اهل بیت ع كه" امام مبین" در آن به امیر مؤمنان على ع تفسیر شده است.ولى با كمى دقت روشن مى‏شود كه این گونه روایات منافاتى با تفسیر" امام مبین" به" لوح محفوظ" ندارد، زیرا قلب پاك پیامبر ص در درجه اول و قلب وسیع جانشین او در درجه بعد آیینه‏هایى است كه لوح محفوظ را منعكس مى‏كند، و قسمت عظیمى از آنچه در لوح محفوظ است از سوى خدا به آن الهام مى‏گردد، به این ترتیب نمونه‏اى از" لوح محفوظ" مى‏باشد، و بنا بر این اطلاق" امام مبین" بر آن مطلب عجیبى نیست، چرا كه فرعى است كه از آن اصل گرفته شده، و شاخه‏اى است كه به آن ریشه باز مى‏گردد.

از این گذشته وجود انسان كامل- چنان كه مى‏دانیم- عالم صغیرى است كه عالم كبیر را در خود خلاصه كرده است، و طبق شعر معروف منسوب‏به على ع.

ا تزعم انك جرم صغیر؟             و فیك انطوى العالم الاكبر [2]


[1] (تفسیر قرطبى" این حدیث را از" ابو سعید خدرى" از" صحیح ترمذى" نقل كرده، و شبیه آن در" صحیح مسلم" از" جابر بن عبد اللَّه انصارى" نیز آمده است، مفسران دیگر مانند" آلوسى" و" فخر رازى" و" طبرسى" و" علامه طباطبائى" نیز آن را با تفاوت مختصرى ذكر كرده‏اند.)

[2] ( تفسیر نمونه، ج‏18، ص: 338)

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 16 شهریور 1396 08:06 ق.ظ
I have been exploring for a little for any high-quality articles or blog posts on this sort of area .

Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this website.
Studying this info So i am happy to convey that I've a very just right uncanny feeling I found out
exactly what I needed. I so much for sure will make sure to do not forget this web site and give it a look on a continuing basis.
سه شنبه 6 تیر 1396 05:18 ق.ظ
Incredible story there. What occurred after? Thanks!
یکشنبه 31 اردیبهشت 1396 01:03 ب.ظ
Excellent web site you have here.. It's difficult to find high-quality writing like yours
these days. I seriously appreciate people like
you! Take care!!
سه شنبه 22 فروردین 1396 06:13 ب.ظ
Your style is unique in comparison to other people
I have read stuff from. Thanks for posting when you've got the opportunity, Guess I
will just book mark this page.
سه شنبه 16 فروردین 1390 07:38 ق.ظ
با سلام به ثروتمندترین :
چند نکته :
1. بحث امام مبین شامل همه ائمه است چنانکه بعدا و در مقاله بعدی در این مورد بحث خواهیم کرد
2. ما هر چه گفتیم و خواهیم گفت ازبزرگان است
3. حضرت بقیة الله اروحنا له الفداء یکی از مصدایق امام مبین است
با آرزوی توفیق و سربلندی
دوشنبه 8 فروردین 1390 05:21 ب.ظ
سلام

آنچه بزرگان فرموده اند این که امام مبین عصر ما حضرت ولی عصر ارواحنا له الفدا است

الحمدلله

ان شاء الله ÷ایدار باشید

یاعلی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

 
 
بالای صفحه
 
} Online User